نويسنده گان : مانیان، امیرُُُُُُُُُ -نويسنده : منتظر، غلامعلی -نويسنده : پزشک، حمید

 موسی خانی، محمد

چکیده

پیشرفت شگرف فناوری اطلاعات، بسیاری از محدودیتها، به ویژه محدودیتهای زمانی و مکانی در امرآموزش و یادگیری را برطرف نموده و با ایجاد مفاهیمی از قبیل یادگیری مجازی، آموزش مجازی و دانشگاه مجازی، محیط آموزش را دستخوش تحول وگسترش پرشتابی نموده است. نظام آموزش عالی با استفاده از دانشگاه مجازی نه تنها می‌تواند امکان دسترسی همة علاقه‌مندان به یادگیری را فراهم نماید بلکه می تواند موضوعاتی چون توسعة یادگیری گروهی، آموزش و یادگیری براساس توانایی افراد، تمرکز بر تولید دانش بجای انتقال یک سویة آن، ارزیابی تکوینی و پایانی، جایگزینی دانشجو محوری با استاد محوری، افزایش تعامل بین دانشجویان و بین استاد و دانشجو و شکل‌گیری جوامع پژوهشی را تحقق بخشد. تحقیق حاضر با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مدلی را برای «توسعة دانشگاه مجازی درایران» طراحی نموده و روابط علی بین متغیرهای آنرا با استفاده از روش تحلیل مسیر، مورد تبیین و آزمون قرار داده است

واژه‌های کلیدی:

یادگیری سازاگرا، دانشگاه مجازی، ارتباطات کامپیوتری، جامعة پژوهشی، تحلیل مسیر

1. این مقاله مستخرج از پایان‌نامه دورة دکتری است که با راهنمایی و مشاوره آقایان دکتر مانیان, دکتر منتظر و دکتر پزشک و به همت آقای موسی خانی به رشته تحریر درآمده است.

2. استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

3. استادیار دانشگاه تربیت مدرس

4. دانشیار دانشکده علوم دانشگاه تهران

5. دانشجوی دوره دکتری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران