(چکیده پایان نامه کارشناسی ارشد خودم)تبیین مباني معرفت شناختی مدارس آينده

                    (استادراهنما دكتر مهدي سبحاني نژاد)

                    عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران

                    ( استاد مشاور دكتر اکبر رهنما)

                   عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران

 چکیده :  

در پژوهش حاضر تبیین مبانی معرفت شناختی مدارس آينده درسه محور؛ مدارس آينده، معرفت شناختی و مبانی معرفت شناختی مدارس آينده مورد بررسي قرار گرفته است. روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی بوده است. به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخگويي به سؤالهای پژوهش کليه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع مدارس آينده با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته‌است. عمده‌ترين يافته‌های پژوهش عبارتند از:

نتایج حاصل از سوال اول مبین این نکته می باشد که رویکرد مدارس آينده رویکرد جامع و تلفیقی است از آن جهت  جامع است  که به منظور برآوردن نیازهای دانش آموزان با روش های یادگیری متفاوت و استفاده از ابزارهای  چند رسانه ای ( بصری ، کلامی ، شنیداری و عملی ) تلاش خواهد شد تا زمینه رشد  همه جانبه  استعدادهای دانش آموزان را تدارک بیند و تلفیق  همان گونه  که قبلاً بیان شد به جای استفاده ابزاری از فناوری اطلاعات  و یا ارائه واحد مستقل  فناوری در کنار سایر واحدهای درسی تلاش خواهد شد که به صورت  تلفیقی ما بین برنامه های درسی و روش ها و شیوه های یادگیری نسبت به کارآمد و اثر بخش نمودن نظام آموزشی اقدام ، از فناوری اطلاعات  و ارتباطات به نحو مقتضی استفاده گردد.

  مدل های آموزشی مدارس آينده شرکت فعالانه دانش آموزان را طلب  می کند. دانش آموزانی می توانند از این رویکرد بیشترین فایده ببرند که دارای تفکر خلاق و نقادانه باشند و از سطح توانایی قابل قبولی  برخوردار باشند.

مدارس آينده محیط  همکاری و رقابت هستند و مواد آموزشی  و تمرینات  جهت بسط این مهارت ها در دانش آموزان طراحی شده اند. شاید  بتوان  مناسب ترین الگو برای توسعه  فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش را الگوی مدارس آينده توصیه نمود.

یافته های حاصل از سوال دوم حاکیست که وجوه مطرح در مدارس آينده مي تواند شامل محتوي و مواد درسي روشهاي نوين تدريس ، معلم و مدير مدارس آينده ، ارزشيابي مدارس آينده، يادگيري الكترونيكي ، آموزش مجازي و آموزش از راه دور باشد.

معرفت شناختی مدارس آينده مبین نوع و مکانیسم خاصی از كسب معرفت و دانش در اين نوع مدارس است که  بر آموزش الكترونيكي و ديجيتالي متمرکز بوده و حضور معلم در اين كلاس ها با كاركرد تسهيل كنندگي همراه است.

  نتایج حاصل از سوال سوم پژوهش به این نکات اشاره می کند که دانش آموزان در اين نوع كلاس ها حضور فعال داشته و در تهيه محتواي درسي همراه معلم هستند . هر دانش آموز مي تواند با توجه به استعداد، تلاش و ميزان يادگيري به مرحله بالاتري از يادگيري دسترسي داشته باشد و يادگيري در اين نوع مدارس مادام العمر، همه مكاني و به صورت هفت روزدر هفته و بیست و چهار ساعت در شبانه روز مي باشد. این میان، نظرات اندیشمندان این حوزه از دو حیث قابل بررسی و تعمل می باشد . عده ای از اندیشمندان مانند ژاک دلور، پیتر اف دراکر، جانسون، لاری کوبن و ... به استقبال انقلاب فناوری رفتند و در طرف دیگر ویلیام فلام، جمز گوتری، و...بر این اعتقادند که برخي از اميدهاي موردانتظار از انقلاب فناوري درتعليم و تربيت بود اما آنچه واقعاً اتفاق افتاد چيز ديگري بود.

 واژه گان کليدی: ،معرفت شناختی  ،آينده انديشي ، مدارس آينده ، مدارس هوشمند، آموزش الكترونيكي.

یادگیری الکترونیکی - آموزش مجازی - مدارس هوشمند - آموزش از راه دور - مدارس فردا

می خواهیم در چند پست به موضوع های مورد اشاره فوق نگاهی دقیق تری داشته باشیم لذا از تمامی فرهیختگانی که در این زمینه فعالیت می نمایند دعوت می شود در این بحث شرکت نمایند.

با تشکر حشمت الله سمیعی

 مدیر وبلاگ 

اولین مقاله در این مبحث را از دوست فرهیخته ام عباس خدابنده که با همکاری آمنه زیادی و به راهنمایی استاد عزیزمان جناب آقای دکتر میرزامحمدی به رشته تحریر در آورده اند می آوریم

تبیین موانع گسترس کمی وکیفی دانشگاه های مجازی در ایران به منظور بستر سازي براي توسعه آن

 چکیده

لزوم فراگیری آموزش های تخصصی در عصر تکنولوژی که ویژگی بارز آن دانش محور شدن بخش های مختلف جامعه نظیر اقتصاد، کشاورزی، سیاست، فرهنگ و غیره است؛ آموزش عالی را با سیل عظیم متقاضیان ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالی در سراسر جهان رو به رو ساخته است. از سویی دیگر پیشرفت شگرف فناوری اطلاعات و ارتباطات بسیاری از محدودیت ها به ویژه محدودیت های زمانی و مکانی در امر آموزش و یادگیری را برطرف نموده و با ایجاد مفاهیمی از قبیل یادگیری مجازی، آموزش مجازی و دانشگاه های مجازی محیط آموزش را دستخوش تغییر و تحول و گسترش بی شتابی نموده است. با گسترش تقاضا برای آموزش عالی در ایران مسائلی چون ضرورت و نیاز آموزشی فراگیران، ایجاد فرصت های تحصیلی در مناطق با ویژگی های اقلیمی متفاوت، ایجاد فرصت های برابر آموزشی با توجه به جنسیت و طبقه اجتماعی و عدم توان جذب همه متقاضیان به شکل حضوری، اسقرار دانشگاه های مجازی در نظام آموزش عالی را از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار کرده است. بر این اساس در مقاله حاضر برآنیم با استفاده از روش پژوهش توصیفی شامل تحليل اسنادي منابع، اسناد، مدارك و تحقيقات پيشين  داده هاي مرتبط با موانع توسعه کمی و کیفی دانشگاه های مجازی در ایران را به شیوه کیفی تحلیل نموده و با شناسایی خواستگاه هر یک، آنها را در دسته الف) موانع ذاتی توسعه دانشگاه های مجازی؛ ب) موانع درون سازمانی توسعه دانشگاه های مجازی و ج)موانع برون سازمانی توسعه دانشگاه های مجازی، تبیین نموده و با عنايت به شرايط ملی در ابعاد مختلف آموزشی، فنی و تکنولوژیکی، راه‌کارهایی عملیاتی جهت رفع يا تعدیل هر سه دسته موانع مزبور به منظور بستر سازی برای توسعه کمی و کیفی دانشگاه های مجازی ارایه نماییم.

واژگان کلیدی: آموزش عالی- دانشگاه مجازی- موانع ذاتی- موانع درون سازمانی- موانع برون سازمانی.

 

ادامه نوشته

جلسه سخنرانی ماهانه انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران

موضوع

تعلیم و تربیت در راستای فراتر رفتن

سخنران

دکتر جعفر پاک سرشت

(عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)

زمان

دوشنبه 3/ 12/1388 ساعت 16 تا 18

مکان

تهران - پل کریم خان زند - خیابان ایرانشهر شمالی - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

طبقه هشتم - سالن اجتماعات

انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران

با همکاری

مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی

از همه علاقمندان و اعضاء جهت حضور در اين جلسه دعوت به‌عمل می‌آيد.